Influence – anyone? – Inflytande – någon?

The presentation I’m preparing have indeed opened my eyes and I have to admit I live in an almost permanent state of wonder. In particular when it comes to measuring, impression and influence. As my faithful reader might have seen, this is a recurring subject in this blog.

Yesterday I learned about Empire Avenue yet another networking site where our influence is measured, this time based on how many shares our fellow empires are purchasing in us. Put aside the bad feeling that approach gives me, it supposedly does what Klout doesn´t, whatever that is. Now, admittedly I might not be the sharpest knife but honestly – what does these sites do? Measure our influence and helps us network, you say. Yes, but what influence is measured? And as for networking, being curious of my fellow human beings and rather chatty (in fact a friend of mine always admonishes me for speaking with strangers), I am all for it. In fact I rather enjoy it, partly since I don’t connect with people because I might require their helping hand in the future or because I might bring something to them but because I enjoy their company. And I do believe that electronic links might be just as strong as links we have IRL. So I enjoy on-line networking too. As said, I’m a chatty individual and I thrive in the company of others.

I play golf with this guy David, and admittedly I’ve always laughed at him and his hobby horses. One of his favourites is that our currencies are Monopoly money because their value is not tied to anything, e.g. like the gold foot. How much is one dollar, Euro, or a yen? Their value is fictive. The same can be said for networks like Klout and Empire Avenue, our value there is fictive. The numbers there doesn’t really show more than that we have time to waste, in the case of Empire Avenue, and that we have a large web presence in the case of Klout. I continue to wrestle with this question, it might be that I make too much of it. But my question remains – what is our influence?

#####

Presentation jag håller på att förbereda har vidgat mina vyer och jag måste erkänna att jag är i ett nästan permanent tillstånd av förundran. Eller förbryllan, snarare. I synnerhet när det gäller att mätning och inflytande. Som mina trogna läsare kanske har sett är det ett återkommande ämne.

Igår upptäckte jag Empire Avenue ytterligare ett nätverk som skall mäta vårt inflytande, denna gång baserat på hur många aktier våra medempirier köper i oss. Om vi inte går in på att det är dålig smak att köpa aktier i våra medmänniskor så sägs Empire Avenue göra det Klout inte gör, vad det nu än är. Nu jag med all sannolikhet inte den skarpaste kniven i lådan men ärligt talat – vad visar de här siffrorna? Mäter vårt inflytande och hjälper oss att bygga nätverk, svarar du. Ja, men vilket inflytande? Men inflytande över vad och/eller vem? Och vad gäller nätverk, för någon som är nyfiken på mina medmänniskor och ganska pratsam (faktiskt till den grad en väninna alltid förmanar mig att inte tala med främlingar), så är jag helt för det. Faktum är att jag tycker det är roligt, delvis för att jag inte nätverkar med tanke på eventuell hjälp jag kan få eller ge, utan för att jag ofta tycker om människor och deras sällskap. Och jag är övertygad om att elektroniska kontakter kan vara precis lika starka som kontakterna vi har ”off line.” Som sagt, jag är en pratsam person och jag trivs i sällskap med andra.

En av mina golfkompisar David, har några återkommande favoritämnen. Och jag har visserligen ofta skrattat åt honom och hans återkommande favoritdiskussioner. En favorit är att våra valutor är som Monopolpengar eftersom deras värde inte är bundna till något ”riktigt”, t.ex. guldfoten. Hur mycket är egentligen en dollar, Euro eller en yen? Deras värde är fiktivt. Detsamma kan sägas om nätverk som Klout och Empire Avenue, våra värden där är fiktiva. Siffrorna finns inte visar egentligen mer än att vi har tid att över, när det gäller Empire Avenue, och att vi har en hög närvaro på webben när det gäller Klout. Men siffrorna i sig visar inget.

 Jag fortsätter att brottas med frågan om inflytande och jag är öppen för att jag kan göra för mycket av det.

 Men min fråga kvarstår – vad är inflytande?

Kommentera

