Banks and pro-activity – Banker och proaktivitet

Banks. We all have them. And they have been very much on our collective minds for the past years.

I have long been thinking about banks and their derisory client services, in particular seeing that so much is done on-line. How long have we had some kind of internet or on-line banking? I have had on-line banking in one way or another for the past 20 years (I started at the tender age of 5.) And ever since the very beginning, I have been waiting and hoping that the banks would use this opportunity to actually offer me any services. But then again I might be a born optimist – banks are only inventive when it comes to fees, not services. And it RILES me that I have to PAY to use on-line banking. I was around when the, then biggest Swedish bank, SEB introduced on-line banking. Let me just say they saved some money. If I went to my branch with my errands I cost the bank SEK5 per errand. If I did the same transfers online I cost the bank SEK 0,50 per errand. And did I get anything of that? Nope. Actually I proposed so to my bank manager, he became very nervous and stammered that he had never heard that before. I continued with my paper based services. But I digress.

Well, there is a possibility that I don’t know how the back-offices work at banks or what I am about to propose will violate privacy at all levels.

But why isn’t there any bank that suggests any services to me based on the financial information they actually have on me? My bank has all financial information about me, please Bank use that and come back to me with a proposal on how to manage my finances better. Or how to legally lower my taxes, I know it can be done.  In other words show some proactivity in your approach. But it might lower their revenues (not that that will hurt them) you say, but then again I say it is not stranger that a bank use their information about their customers to help us in making better financial decisions than an oil company helps their users to minimise their oil dependence.

On-line banking and proactive customer service – my xxxx

####

Banker.Vi har alla en relation med åtminstone en bank. Och de har varit väldigt mycket i vårt kollektiva medvetande under de senaste åren.

Jag har länge funderat på banker och deras undermåliga kundtjänst, särskilt idag när så mycket sker on-line. Hur länge har vi haft någon form av internetbank? Själv har jag haft on-line banking på ett eller annat sätt under de senaste 20 åren (jag börjadevid 5 års ålder…) Och ända från början har jag  hoppats att bankerna skulle använda denna möjlighet att verkligen erbjuda mig några tjänster. Men jag är nog född optimist – banker är bara uppfinningsrika när det gäller avgifter, inte tjänster. Och det STÖR mig något alldeles otroligt att jag måste betala för att använda banktjänster på nätet. Jag var med när den, då, största svenska banken SEB införde on-line banking. Låt mig bara säga att de sparade pengar. Om jag gick till mitt bankkontor med mina ärenden jag kostade banken 5,00 kr per ärende. Samma överföringar online kostade banken 0,50 kr per ärende. Om jag fick någonting av det? Nix. Jag föreslog min bankman att de skulle dela med sig, han blev väldigt nervös och stammade att han aldrig hade hört förut. Jag behöll mina pappersbaserade tjänster. Men jag avviker från ämnet.

Tja,det finns en möjlighet att jag inte vet hur backofficesystemen på banker fungerar eller det jag tänker föreslå kränker den personliga integriteten på alla tänkbara nivåer.

Men varför är inte det någon bank som erbjuder mig tjänster baserat på den finansiella information de faktiskt har på mig? Min bank har all ekonomisk information om mig. Snälla Banken använd den och kom tillbaka till mig med förslag om hur jag kan hantera min ekonomi bättre. Eller hur jag skall bära mig åt för att lagligt sänka min skatt, jag vet att det kan göras. Med andra ord visa lite proaktivitet i ert arbetssätt. Men det kan sänka deras intäkter (inte för att det kommer att märkas) säger du, men det är inte konstigare att en bank använder informationen om sina kunder för att hjälpa oss att göra bättre ekonomiska beslut än ett oljebolag hjälper sina användare att minimera sitt oljeberoende.

On-line banking och proaktiv kundservice – jo hej, du…

 

Kommentera

