“Monitor, listen and then speak” – ”Bevaka marknaden, lyssna och konversera”

I had lunch with Kristen Sukalac yesterday – she is smart and funny to be around so that’s always fun. This time around however we did have an AGENDA for our lunch, bar the usual natter of course. Needless to say I wanted to poke around her brains for wisdom. Of course she delivered. “Monitor, listen and then speak” was her take on how to start build a (Social Media) communication strategy. Because if you want to show that you are an industry thought leader you have to engage in a conversation with your stakeholders. Your can be certain your stakeholders will, and are already, talk about you. So you might as well engage in the communication. And as we all know, the most important quality in a conversation is to listen. So start by listening, monitor various blogs and tweets. Be prepared that not everyone will love you, but that’s how it goes and sometimes honest critique is what’s needed to become better at what we do. See what the competition is doing. And how they are doing it. Then engage, post comments on the blog page – but be clear about whom you are, maybe even send an e-mail to the blogger before engaging publicly so your intentions are clear. Start your own blog and tweet. Invite the most prominent bloggers and analysts to direct conversation either face to face or on-line.

It is simple when you think about it – “Monitor, listen and then speak” – but somehow it is always the simplest things in life we need to be reminded off…

Some hints and tips: Rules of Engagement

####

I går åt jag lunch med Kristen Sukalac – hon är klok och rolig så det är alltid lika roligt att träffas. Den här gången hade vi dock en DAGORDNING för lunchen, förutom det vanliga småpratet så klart. Det är så uppenbart att man nästan inte behöver säga det, men jag tänkte prata litet om mitt föredrag och höra vad hon hade att säga om saken. Naturligtvis kom hon genast med kloka synpunkter på frågan vad man skall tänka på när man tar fram en kommunikationsstrategi (för sociala medier). ”Bevaka marknaden, lyssna på vad som sägs och konversera” i den ordningen. För om du vill visa att du är ledande på din marknad och att dina kunder har förtroende för dig måste du engagera dig i direktkonversation med din omvärld: anställda, kunder, leverantörer, marknadsanalytiker – bara för att nämna några grupper. Och som vi alla vet: när det gäller tvåvägskommunikation är ”att lyssna” den absolut viktigaste egenskapen. Så börja konversationen med att lyssna, följ bloggar och twitterinlägg. Förbered dig på att alla inte älskar dig, men det är smällar du får ta och ärligt talat – är det inte ofta så att det är konstruktiv kritik som skall till för att vi skall växa? Ta reda på vad dina konkurrenter gör. Och hur dom gör det. När du har fått insyn i vad som diskuteras kan du ge dig in i debatten. Svara på blogginlägg, men gör det öppet och tala om vem du är och vem du representerar. Du kanske till och med skall skicka ett mail till bloggaren med en kort presentation av dig själv? Starta en egen blogg, börja twittra. Bjud in de mest inflytelserika bloggarna och analytikerna till en direktkonversation antingen via personliga möten eller on-line.

Det är så enkelt när man tänker på det ”Bevaka marknaden, lyssna på vad som sägs och konversera” men av någon anledning verkar det alltid vara det enklaste här i livet vi måste påminnas om…

Några tips: Rules of Engagement

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s