Tvätta och PR 2.0 – Doing the laundry and PR 2.0

Allt eftersom jag håller på att läsa på för att få innehåll till föredraget hittar jag mer och mer information. Häromdagen snubblade jag över en liknelse som var oväntad. Skribenten i fråga liknade de förändringar vi som bransch genomgår nu som att ändra på hur man alltid har tvättat. Dvs om vi alltid har tvättat på samma sätt som våra mor- och farföräldrar har gjort kunde det ta litet tid för oss att lära oss att tvätta på ett nytt och revolutionerande sätt. Under tiden kunde vi lämna tvätten till kemtvätt, för att ta tillbaka den när vi har lärt oss de nya tvättmetoderna. Jag vet inte om liknelsen håller men tyckte den var litet rolig.

Jag ventilerade tvätteorin med Marc-Olivier Dupuy som höll med om att det i alla fall var en oväntad teori. Men så lekte han djävulens advokat, och sådana är det alltid bra att prata med, och påpekade att genom tvätta på samma sätt som mor- och farföräldrarna levandegör vi de tidigare generationerna. Detta i sin tur ger värden som inte kan underskattas.

Och faktum är att han är inte helt ute och reser. Och lika mycket faktum är att grunden för oss kommunikatörer har inte förändrats – vi har fortfarande ett meddelande som skall spridas så effektivt som möjligt. Och vi måste fortfarande lära känna mottagarna för att på bästa sätt nå dom med budskapet.

Undrar hur det är? Skall vi lära oss nya sätt att tvätta eller är det mer: Plus ça change, plus c’est le même?

###

The more I read the more information I find that can go into the presentation. There is certain logic to that, isn’t it? The other day I stumbled over someone that likened current industry changes to changing the way you do your laundry. If nothing else it was a surprising way of looking upon it. The writer wrote something of the kind that if we for years have been taught, and used, the same way of doing the laundry as our grandparents, couldn’t we ask for some time to wrap our heads around this new way of doing the laundry? In the mean time we could lease the laundry out and once we had learned the new ways we could bring it back in-house again. I don’t know if this theory holds but found it at least slightly amusing.

I ventilated the laundry idea with Marc-Olivier Dupuy whom agreed that if nothing else it was an unexpected theory. Then he played the devil’s advocate, and those are always good to have around, and pointed to the fact that by using our grandparent’s ways of doing laundry we stay in touch with our history and our roots. And these are values that shouldn’t be sneezed upon – rather quite on the opposite.

Fact is; he is not entirely off track. Fact is just as much that for us as communicators the basis hasn’t changed. We still have a message to send to an audience in as an efficient way as possible. We still need to get to know this audience as well as we can and we still need to adapt the message to the audience.

I wonder what holds true – should we learn new ways of doing laundry or is more: Plus ça change, plus c’est le même?

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s