Envar sin egen strateg – Each one their own strategist

Mer och mer börjar jag ställa mig frågan hur jag kommer att ro detta i hamn. Jag vill gärna att åhörarna skall få något matnyttigt med sig att använda även efter presentationen. Har själv deltagit flera evenemang av den här typen och jag vill ofta både ha en strategisk grund och förslag på hur jag själv kan omsätta det jag just lärt mig i praktiken – dvs fallstudier, eller guider, jag kan anpassa till mina egna behov. Man kan bara anta att jag inte är unik i det här och att andra vill ha samma sak.

Just nu är det mest roligt, jag hittar mycket intressant material och information. Häromdagen fann jag en guldgruva på Watson Helby, en rekryteringsfirma som också ger ut väldigt bra rapporter, den här heter mycket lämpligt “Digital communications and Social Media – The Challenges facing the PR Industry.” Watson Helsby har talat med ett 40-tal kommunikationsproffs i olika funktioner, på interna PR-avdelningar och byråer, om hur de tror att sociala medier kommer att påverka vårt yrke och hur vi arbetar.

Under mina år i PR-branschen kan jag inte komma ihåg någon annan utveckling som så till den milde grad har genererat så mycket debatt, analys och diskussion. Inte ens Internet verkade röra om så mycket för oss som kommunikatörer. Utvecklingen tvingar oss att se över hur vi jobbar och vår bransch kommer säkerligen att förändras på ett sätt vi inte kan föreställa oss idag. Vi kommer att behöva lära oss nya färdigheter och ta till oss andra sätt att jobba på (spännande!). Jag hoppas inte att det blir som med Internet som skulle revolutionera allt men som i själva verket blev en skvader.

Många betraktar sociala medier som enbart ytterligare en kanal, och de verkar inte inse att sociala medier innebär att ett veritabelt maktskifte mellan en organisation och deras målgrupper har inträffat. Watson Helsbys rapport visar att även om många företag och byråer har tagit till sig förändringarna, kämpar de flesta av oss fortfarande med att bringa reda i det kaos som sociala medier har inneburit. För väldigt många är integreringen av sociala medier i deras långsiktiga kommunikationsstrategi fortfarande “på tankestadiet” eller “arbete pågår.”

Själv betraktar jag sociala medier som ytterligare en kanal och ytterligare verktyg, det är sant men det är en kanal och en uppsättning verktyg som äntligen ger oss möjlighet att driva ett samtal med våra målgrupper. Ett pågående, interaktivt samtal. Personligen kan jag inte tänka mig något mer givande men samtidigt så svårt.

—–

Each one their own strategist

More and more I ask myself how I will pull this one off. Ideally I’d like the audience to get something practical out of it. Not just highflying strategies based on even more far flung tendencies. I myself have attended many events of this type and I often look for both a strategic basis and suggestions on how I can translate what I just learned into practice – that is, case studies, or guides, I can adapt to my own needs. One can only assume that I am not unique in this and others want the same thing.

Here and now it is mostly fun and I find a plethora of information. The other day I stumbled on a gold mine at Watson Helby, head-hunters that release reports where they combine their perspective as head-hunters in the field with the findings from face-to-face interviews. In this particular report “Digital communications and Social Media – The Challenges facing the PR Industry” Watson Helsby also spoke with some 40 senior communications practitioners, both within consultancy and in-house. The study investigates the impact of digital communications and social media on the PR industry.

It is difficult to think of any recent development within the PR and corporate affairs industry that has generated as much debate, analysis and discussion as the emergence of digital and social media. This development is forcing us communicators to develop our traditional areas of expertise, flex our skill set and develop new knowledge – for the first time in years. I just hope it won’t be like when the Internet arrived in full force, and supposedly would change everything and everyone and instead became – something.

Though viewed as just another channel by many, this assessment fails to recognise the profound and far-reaching shift in the balance of power between an organization and its stakeholders brought about by the arrival of social media. Watson Helsby’s research suggests that, whilst some companies have embraced these new developments, the majority of us are still struggling to make sense of it and the disorder it has generated. For many, the integration of comprehensive social media activities into their longer term strategic communications planning is still very much either ‘thought in progress’ or ‘work in progress’.

While I personally consider social media as yet another channel and yet another set of tools, they are with out doubt a channel and tools that finally puts us in the position where I always thought we as communicators should be – engaged in an ongoing interactive conversation with our stakeholders. Personally I can’t imagine something more inspiring, but at the same time so difficult.

One response to “Envar sin egen strateg – Each one their own strategist

  1. Klart att du kommer att klara detta jättebra o du har ju tid att hinna fixa det. Hur långt skall det vara? Jag hade i veckan ett seminarium på 3,5 timmar om virtuell kommunikation, där en del var om social media. Jag bollar gärna ideer med dej.

    Gilla

Kommentera

