Informationsöverflöd – Information overflow

För ett tag sedan hade jag möjligheten att lyssna till IABCs ordförande, Mark Schumann, ABC, http://news.iabc.com/index.php?s=43&item=214 som talade om ”The Communications Profession in the year 2020.” Det var väldigt intressant och genomtänkt på alla sätt och vis. Under den påföljande diskussionen tog vi upp ett ämne som är aktuellt för många av oss kommunikatörer – ja, man behöver inte vara professionell kommunikatör för att uppleva samma sak – att informationsflödet håller på att överväldiga oss, det är LinkedIn, Twitter, Facebook, oräkneliga tidningar och magasin… och det ökar hela tiden.

Det fick mig att börja undra: varför? Varför skall vi följa med i allt? Om man tittar på s.k. gammelmedia är det ingen som inte har mediaanalys som yrke som under en dag förväntas läsa Sydvenska Dagbladet, Aftenposten, Jyllands-Posten, Financial Times, Times, Le Monde, NY Times, LA Times, Diario Hoy, TLS, The Economist, El Pais, lyssna på två tre olikspråkiga radioutsändningar osv. Men när det är digitalt förväntas jag göra det – varför?

—————–

A while ago I had the pleasure of attending a speech by IABC global chair Mark Schumann, ABC, http://news.iabc.com/index.php?s=43&item=214 that spoke on the ” The Communications Profession in the year 2020” it was well presented, thought provoking and highly interesting. And during the following discussion several of us mentioned a subject close at heart for us communicators, well actually not only communicators – that information is getting overwhelming; it is LinkedIn, Twitter, Facebook, numerous papers, journals and magazines. And it is getting more and more.

And it got me wondering – why? Why is that I am expected to read and consume all this? If you look at so called “old media” no one that hasn’t media analysis as profession is expected to during one day read Sydvenska Dagbladet, Aftenposten, Jyllands-Posten, Financial Times, Times, Le Monde, NY Times, LA Times, Diario Hoy, TLS, The Economist, El Pais, and listen to the radio etc. But when it is digital I am expected to. Why?

4 responses to “Informationsöverflöd – Information overflow

  1. Hmmm… – Nena – personligen avbröt jag ALLA mina tidningsprenumerationer (ca en handfull) + att slängde ut TV och radio 1995 – och det har jag ALDRIG ångrat.

    Dock… – sedan ca 3 år tillbaka har jag en nätansluten Mac – och det har jag ännu ej heller ångrat – för nu kan jag ju själv till 100 % (nästan i vart fall) BESTÄMMA vad jag vill belasta eller berika min egen biologiska hjärnDator med.

    Så äääntligen är jag FRI att ta emot den information som jag själv ENVÄLDIGT väljer – hälsar Josef B.😉

    Gilla

    • Jo, det kan jag villigt hålla med om – även om det inte besvarar min fråga…

      Gilla

      • Mitt svar på Din fråga är – att det finns inget annat sätt än att själv BESTÄMMA vad Wi vill ta emot = sluta med att ovanemässigt läsa tidningar, glo på TV, strölyssna på radio osv – som ju är en mycket försåtlig DROG – som var och en SJÄLV bör inse är en DROG – och därefter succesivt minska intaget av.

        Ingen annan har ju rätt att BESTÄMMA hur stort massmedia = trattmedia-intaget skall vara – än så länge i vart fall.

        I o f s så kan jag ha fel i det – men det tror jag ej alls själv på – enär jag har ca 15 års egen erfarenhet av att MEDVETET själv välja den information jag vill ha – och ingen myndighet eller enda annan har ”hoppat på mig” för den sakens skull – än så länge i vart fall.

        Gilla

  2. I guess you don’t need to keep up with all of them, I think you need to think carefully about your expertise and your interests so you can decide how to efficiently keep up with it. Also, the more you read, the more you can skip elsewhere and follow only the absolutely necessary. trial and error will tell what/who that is.

    Gilla

Kommentera

