Strike, again – Strike, cont’d

Jag har sagt det förr, och jag säger det igen – fransmän är födda utan två gener: den för språk och den för förhandling.

I går nämnde jag Sarkozy dekret om nyanställningar inom den offentliga sektorn och att företrädarna för flera offentliga företag hade blivit kallade till budgetministern för samtal om hur man skall implementera detta. Och som ett brev på posten – strejk! Denna gång av museianställda på bl.a Versailles och Centre George Pompidou. Och låt mig genast få säga att jag är för strejkrätten, det är en demokratisk rättighet och jag tycker att svenskarna skall använda sig mer av den. Vad jag efterfrågar i Frankrike är konstruktiva motförslag, någon enda gång. Som det är nu framstår man mest som barn som inte kan dela sandlåda.

—-

I’ve said it before and I repeat: French are born without two genes: for languages and for negotiations.

Yesterday I mentioned Sarkozy’s regulations on employment in the public sector and that leaders for several public enterprises were called for a meeting with the minister of budget on how to implement this. And what happens – you can time it – strike! This time by museum workers at e.g. Versailles and Centre Georges Pompidou. Let me state that I am for the right to strike, it is a democratic right and I don’t think Swedes use it often enough. What I’m asking for in France are constructive dialogue – for once. As it is now they just look like children that can’t share their sand pit.

Kommentera

